Gambling er en industri som er strengt regulert i Norge, men som har betydelig friere tøyler i Storbritannia.  QPRNorwaylogo_200x197.pngStore aktører som driver spill på fotball, hund, hest og mye annet er godt synlige både på ulike sportsarenaer og i det britiske gatebildet. Omfanget av slik gambling er imidlertid i ferd med å bli kontroversielt også i det britiske samfunnet, etterhvert som folk får øynene opp for de helsekonsekvensene og de økonomiske og sosiale konsekvensene spillavhengighet fører med seg.

QPR signerte en 3-årig trøyesponsorkontrakt med det Malta-baserte spillselskapet Royal Panda i 2017. Denne etterfulgte en tilsvarende avtale med SmartMarkets, et selskap i samme bransje. QPR Norways årsmøte ble forelagt et forslag fra Allan Klo om at vi som supporterklubb burde sende en oppfordring til klubben i London om ikke å inngå en ny sponsoravtale med et spillselskap når avtalen med Royal Panda går ut etter denne sesongen.

Allans argumentasjon fremgår av hans eget forslag, som er gjengitt nederst på denne siden. Styret vil gjerne at våre medlemmer leser dette,og gir oss en tilbakemelding i form av innspill i kommentarfeltet under denne artikkelen.

Det vi ønsker å vite er hvorvidt du mener det er: 

  • Ugreit
  • Problematisk
  • Greit
  • Glimrende
  • Helt uten betydning 

..at QPR sponses av et spillselskap. 

Vi vil høre fra flest mulig, og vi ser gjerne at du begrunner din oppfatning med en setning eller tre. Legg inn en kommentar selv om du opplever at din mening om saken også er utrykt av andre. Vi presiserer at vi spør om din mening, ikke om din vurdering av hva administrasjonen i QPR måtte mene. Undertegn med fullt navn, slik at vi kan vite at de vi hører fra faktisk er medlemmer av QPR Norway.

Årsmøtet ba styret fatte et vedtak i denne saken, basert på hva styret mener er riktig og på de innspillene medlemmene gir oss i denne lille «høringsrunden». Dette kommer vi tilbake til senere.

Styret

 

INNSPILL TIL SUPPORTERKLUBBENS ÅRSMØTE

Stadig flere engelske klubber velger å inngå lukrative sponsoravtaler med spillselskap. Halvparten av PL-klubbene har gjort det, og forrige sesong var 17 av 24 klubber i Championship sponset av et spillselskap.

QPR signerte en 3-årig kontrakt med Royal Panda i 2017. Det betyr at kontrakten med det maltesiske selskapet går ut ved sesongslutt.
Med tanke på at det nærmer seg årsmøte, kaster jeg inn denne saken i forslagskassa.

Som supporterklubb, bør ikke vi gjøre en oppfordring overfor QPR om å velge hovedsponsorer som ikke bidrar til økt spillavhengighet?
Problemet er stort uansett hvilken nasjonalitet man har. I England har myndighetene lagt ned store ressurser i preventive tiltak, men det hjelper neppe når 27 av 44 klubber i landets to høyeste divisjoner har valgt denne type hovedsponsor.

QPR har i alle år fremstått som en familieklubb. Klubben gjør en fantastisk jobb i lokalsamfunnet, noe som bidrar til en bedre hverdag for innbyggere - spesielt barn og ungdom.

Etter mitt syn passer begrepet familieklubb dårlig når man samtidig har valgt et spillselskap som hovedsponsor.

Allan